Skip to content →

Černá skříňka

Ano, je to smutné, ale je to tak. Člověk, tedy ten, který si říká pán tvorstva, je stále jen člověk a kterýkoli z jeho výrobků může selhat. Ovšem jiné je to u výrobku jednoduchého, a jiné u těch nejsložitějších, jako jsou letadla, lodě a ponorky.

Když se něco špatného stane, jsou následky většinou fatální. Proto chce většina majitelů a provozovatelů vědět proč k tomu došlo, a jak se příště podobné chyby vyvarovat. Jenže, jak to zjistit?
nákladní letadlo

A tu přichází na scénu muž, který ví jak na to. Tento člověk je z Austrálie a jmenuje se David Warren, a je to, podržte se, chemik.

Ano, to je pán, který vymyslel černou skříňku. Tato věcička musí být podle mezinárodních úmluv v každém letadle. Navzdory svému názvu není vůbec černá. Naopak, její barvy jsou křiklavé, aby již z dálky svítila pro své hledače.

Jsou samozřejmě i v lodích a dalších zařízeních. Konkrétně však v případě letadel, jsou dvě. Každá monitoruje něco jiného. Jedna více méně technická data. Do této oblasti spadají například údaje o palivu, tlaku, letové hladině, a obrovská spoustu dalších věcí. Skoro každá součástka má svůj snímač a údaje jsou pečlivě zaznamenány. Tato skříňka se jmenuje Flight data recorder (FDR).

Druhá „krabice“ je umístěna v kokpitu letadla a zaznamenává vše, co si piloti řeknou. Samozřejmě i to co si říkají s řízením letového provozu. Této skříňce se všeobecně říká Cockpit voice recorder (CVR).

Obě, no obě, všechny černé skříňky jsou odolné snad proti všemu. Proti tlaku, proti korozi a jejich stěny jsou dokonce vyplněny materiálem, který je při vyšší teplotě chladí. Začne se rozpouštět a tím brání poškození. Vydrží to údajně od půl hodiny až do čtyřiceti pěti minut.
výletní loď na moři

Každá skříňka dokáže vysílat signál, který lze zaměřit. Může být tedy snadněji nalezena.

Bohužel, i když je tato věcička sebelepší, přichází vždy ke slovu, až když už bývá většinou až příliš pozdě.

Published in Technika